Pueria jest z Tobą
gdy...
Jesteś w ciąży

Jak kontrolować wagę w ciąży?

Nieodłącznym elementem ciąży jest przyrost masy ciała – to naturalna konsekwencja fizjologicznych zmian, jakie zachodzą w ciele kobiety, przede wszystkim rosnącego dziecka. Zarówno zbyt duży przyrost masy ciała w ciąży, jak i nieprawidłowa masa ciała matki mogą być niekorzystne. Dlatego tak ważne jest, aby będąc w ciąży stale kontrolować wagę.

Jak kontrolować wagę w ciąży?

Sprawowanie kontroli nad masą ciała umożliwi kalkulator wagi w ciąży. To proste w obsłudze narzędzie pozwoli sprawdzić, ile powinnaś ważyć w kolejnych tygodniach ciąży. W dalszej części artykułu podpowiemy Ci, jak działa kalkulator wagi w ciąży oraz czym grozi niedowaga i nadwaga w ciąży.

Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży

Dla prawidłowego rozwoju płodu znaczenie ma optymalna masa ciała matki przed zajściem w ciążę, jak również przyrost masy ciała podczas ciąży. Wskaźnikiem wagowo-wzrostowym umożliwiającym ocenę masy ciała, jest wskaźnik Body Mass Indeks (BMI).1

W 1990 r. Institute of Medicine w USA opracował wytyczne dotyczące przyrostu masy ciała ciężarnej w zależności od BMI przed ciążą. Wytyczne te zaktualizowano w roku 2009. Zalecany przyrost masy ciała w trakcie ciąży w odniesieniu do przedciążowego BMI:2

  1. niedowaga (<18,5) – 12,5-18 kg,
  2. BMI w normie (18,5 - 24,9) – 11,5-16 kg,
  3. nadwaga (25,0 - 29,9) – 7-11,5 kg,
  4. otyłość (≥30) – 5-9 kg.

Co składa się na przyrost masy ciała pod koniec ciąży?

Na przyrost masy ciała w ciąży, oprócz dziecka, składają się takie elementy jak powiększona macica, powiększanie gruczołów piersiowych, łożysko, płyn owodniowy, zwiększona objętość krwi matki, ilość płynów komórkowych oraz przyrost tkanki tłuszczowej.3 Przyrost ten wygląda następująco:

  • macica – ok. 1-1,5 kg,
  • piersi – ok. 1-2 kg,
  • płyn owodniowy – ok. 1-1,5 kg,
  • łożysko – ok. 0,5-1 kg,
  • krew i dodatkowe płyny – ok. 1,5-2 kg,
  • dodatkowa tkanka tłuszczowa – ok. 2-4 kg.

Z badań przeprowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia WHO wynika, że przy optymalnym rozwoju płodu masa ciała dziecka wynosi 3,1-3,6 kg (średnio 3,3 kg). Wiąże się z tym przyrost masy ciała matki w czasie ciąży wynoszący od 10 do 14 kg.4

Nieprawidłowy przyrost masy ciała w ciąży

Niedowaga w ciąży, podobnie zresztą jak zbyt duży przyrost wagi, mają wpływ na zdrowie mamy i dziecka.

Co może powodować niedowaga w ciąży?

Odpowiedni przyrost masy w ciąży zapewnia prawidłową odpowiedź hormonalną i metaboliczną. Gdy kobieta dostarcza organizmowi poszczególnych składników diety zgodnie z jego zapotrzebowaniem, nie sięga on do utworzonych zapasów.5 Dzięki temu zwiększa się szansa, że poród odbędzie się w terminie, a noworodek będzie mieć właściwą masę urodzeniową.

Kalkulator wagi w ciąży – jak działa?

W określeniu średniego przyrostu wagi z podziałem na poszczególne tygodnie ciąży pomoże kalkulator wagi w ciąży. Jest on bardzo prosty w obsłudze – wystarczy podać wzrost, wagę sprzed ciąży oraz tydzień ciąży. Na podstawia wskazanych informacji kalkulator wagi w ciąży oszacuje prawidłową masę ciała na dany okres.6


  1. Świątkowska D.(oprac.), Poradnik żywienia kobiet w ciąży, Klinika Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka, Warszawa, 2013, 22-23.
  2. Świątkowska D.(oprac.), Poradnik żywienia kobiet w ciąży, Klinika Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka, Warszawa, 2013, 23.
  3. D. Lautenbach, A. Rolnik, A. Laźmierczak i in., Zależność między przyrostem masy ciała w ciąży, a występowaniem nieprawidłowej masy urodzeniowej noworodków oraz powikłań matczynych, Zagrożenie życia i zdrowia człowieka, Wydawnictwo Naukowe, NeuroCentrum, Lublin, 2017, 185.
  4. D. Lautenbach, A. Rolnik, A. Laźmierczak i in., Zależność między przyrostem masy ciała w ciąży, a występowaniem nieprawidłowej masy urodzeniowej noworodków oraz powikłań matczynych, Zagrożenie życia i zdrowia człowieka, Wydawnictwo Naukowe, NeuroCentrum, Lublin, 2017, 186.
  5. K.M. Rasmussen, A.L. Yaktine, Weight Gain During Pregnancy: Reexamining the Guidelines, Washington (DC): National Academies Press (US); 2009.
  6. Witryna: https://1000dni.pl/ciaza-i-porod/ile-powinnas-przytyc-gdy-jestes-w-ciazy (dostęp: 2021.04.25)