Pueria jest z Tobą
gdy...
Jesteś w ciąży

Czy można pić kawę w ciąży?

Picie kawy w ciąży to temat budzący wiele kontrowersji. Sama kwestia wpływu tego napoju, a raczej zawartej w niej kofeiny, na ludzkie zdrowie spotyka się z różnymi podejściami. Są głosy mówiące o zarówno korzystnym, jak i negatywnym działaniu kawy. Tym bardziej temat tej staje się wrażliwy w przypadku przyszłych mam. Czy można pić kawę w ciąży? Jak picie kawy przez przyszłą mamę wpływa na organizm dziecka? Czy warto zamienić klasyczną kawę na bezkofeinową?

Czy można pić kawę w ciąży?

Kawa w ciąży – czy można ją pić?

Kawa jest napojem, bez którego większość osób nie wyobraża sobie poranka. Dlatego przyszłe mamy często zadają sobie pytanie: “Czy można pić kawę w ciąży?”. Wynika to przede wszystkim z pewnych obaw co do wpływu kofeiny na organizm maluszka.

W związku z tym część kobiet całkowicie rezygnuje z picia kawy w ciąży. Okazuje się jednak, że nie ma takiej konieczności. Według badań kobiety które przed zajściem w ciążę piły kawę, mogą ją spożywać także w jej trakcie. Ważne jest jednak zmniejszenie dawki kofeiny.1

Według rekomendacji WHO kobiety w ciąży nie powinny przekraczać 300 mg/kofeiny na dzień. Przekraczanie zalecanej ilości może mieć negatywny wpływ na rozwój dziecka i przebieg samej ciąży. Nie warto jednak sugerować się zaleceniami w postaci “jedna filiżanka dziennie”, gdyż zawartość kofeiny zależy m.in. od:2

  • rodzaju palenia kawy,
  • sposobu parzenia.

W związku z tym należy sprawdzać zawartość kofeiny w kawie i obliczać ją na podstawie podanych kryteriów. Trzeba pamiętać również o tym, że ten składnik znajduje się też w innych produktach spożywczych.

Kofeina w ciąży – na jakie produkty uważać?

Dzienna, dopuszczalna dawka kofeiny w ciąży, to jej ogólna ilość, przyswojona w danym dniu. Oznacza to, iż poza piciem kawy, należy mieć na uwadze jeszcze inne, spożywane produkty.

Kofeina występuje również w:3

  • herbacie,
  • napojach bezalkoholowych i energetycznych,
  • czekoladzie,
  • niektórych orzechach,
  • w niektórych środkach farmakologicznych dostępnych bez recepty.

Aby mieć pod kontrolą dzienną dawkę przyjmowanej kofeiny, przyszłe mamy muszą uwzględniać również wymienione produkty.

Kawa w ciąży – jak wpływa na jej przebieg?

Dziecko będąc w brzuchu mamy chłonie dokładnie te same składniki. Z jedną różnicą – tempo ich metabolizowania jest zdecydowanie wolniejsze, ze względu na brak pełnego wykształcenia organizmu i enzymów trawiennych. 2

Oznacza, to że kofeina z łatwością przenika do organizmu maluszka (za pośrednictwem płynu owodniowego i krwi płodowej) i jednocześnie poddaje go długiej ekspozycji na działanie tej substancji.4

Skutkiem tego może być niedotlenienie, prowadzące do:4

  • poronienia,
  • spowolnienia rozwoju dziecka, np. mniejszego wzrostu i wagi.

Działanie kofeiny może wpłynąć również na przedwczesny poród.3 Nie trzeba jednak całkowicie rezygnować z kawy w ciąży. Wystarczy przestrzegać dopuszczalnej ilości kofeiny w ciągu dnia.

Kawa bezkofeinowa w ciąży – czy warto?

Badania porównujące kawę klasyczną z bezkofeinową donoszą, iż oba produkty mają niemal identyczny skład.5 Tym co przede wszystkim je różni jest obecność lub brak kofeiny. Czy warto jednak pić kawę bezkofeinową w ciąży?

Okazuje się, iż duże dawki zarówno kawy bezkofeinowej, jak i klasycznej zwiększają ryzyko poronienia. Sugeruje to, iż poza kofeiną w kawie znajdują się jeszcze inne składniki mogące wpłynąć negatywnie na ciążę.6 Dlatego też korzystanie z zamienników klasycznej kawy nie zwalnia z konieczności picia mniejszych ilości produktu.

Spożywanie kawy w czasie oczekiwania na dziecko jest indywidualną sprawą każdej przyszłej mamy. Ze strony medycyny kawa w ciąży jest dopuszczalna, o ile jej dawka nie przekracza 300 mg na dobę. Dla bezpieczeństwa i zdrowia maluszka należy pamiętać o zalecanych ilościach i obecności kofeiny w innych produktach.


  1. Borkowska, U., Ostrowska, L. “Ocena wiedzy młodych kobiet na temat wybranych aspektów prawidłowego żywienia w okresie ciąży”, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2019, 25, 4.
  2. Mannucci, C., Attard, E. i inni. “Coffee intake during pregnancy and neonatal low birth weight: data from a multicenter Italian cross sectional study”, The Journal Of Maternal–Fetal & Neonatal Medicine, 2020.
  3. WHO - Restricting caffeine intake during pregnancy, 2019.
  4. Choi, H., Koo, S., Park, H. “Maternal coffee intake and the risk of bleeding in early pregnancy: a cross–sectional analysis”, BMC Pregnancy and Childbirth, 2020, 20.
  5. Colombo, R., Papetti, A. “An outlook on the role of decaffeinated coffee in neurodegenerative diseases”, Critical Reviews In Food Science And Nutrition, 2020, 60, 5.
  6. Gaskins, A., Rich–Edwards, J. i inni. “Pre–pregnancy caffeine and caffeinated beverage intake and risk of spontaneous abortion”, 2018, 57, 1.