Pueria jest z Tobą
gdy...
Jesteś w ciąży

Sposoby na rozładowanie stresu w ciąży

Stres w ciąży nie służy ani mamie, ani dziecku. To jeden z najczęstszych problemów ciężarnych kobiet. Jego źródłem w tym szczególnym czasie może być niepokój o zdrowie dziecka, strach przed porodem i związanymi z nim komplikacjami, obawa przed wejściem w rolę matki czy nawet sama ciąża. Ze względu na dużą szkodliwość stresu w ciąży należy nauczyć się sobie z nim radzić. Poznaj sprawdzone sposoby na stres w ciąży.

Sposoby na rozładowanie stresu w ciąży

Skutki stresu w ciąży – dlaczego w czasie ciąży nie warto się stresować?

Stres w ciąży może mieć różnorakie podłoże, najczęściej jednak ma mniejszy lub większy związek z samą ciążą. Sytuacją szczególnie trudną emocjonalnie jest ciąża przebiegająca z nieprawidłowościami. Nieodłącznym elementem takiego stanu jest przygnębienie, smutek, załamanie. 1.

Stan zdrowia kobiety w czasie ciąży ma istotne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka 2. Wpływ na przebieg ciąży ma również samopoczucie psychiczne i przeżywane przez ciężarną emocje 3.

Skutki stresu w ciąży mogą być odczuwane zarówno przez matkę, jak i dziecko. Zaburzenia nastroju mogą negatywnie wpłynąć na rozwój układu nerwowego płodu i funkcjonowanie układu podwzgórzowo-przysadkowego, co w przyszłości przekłada się na zdolność uczenia się, rozwój ruchowy czy zachowane dziecka 4.

Sprawdzone sposoby na stres w ciąży – jakie są?

Ze względu na negatywne skutki stresu w ciąży przyszła mama powinna znać skuteczne sposoby łagodzenia go i wykorzystywać je w momencie, gdy stres przejmie kontrolę nad emocjami. Przykładowe metody rozładowywania stresu w ciąży znajdziesz poniżej.

Ćwiczenia oddechowe

Jednym z najprostszych i najskuteczniejszych zarazem sposobów radzenia sobie ze stresem w ciąży są ćwiczenia oddechowe. Duży nakład na oddech kładzie się np. podczas pilatesu. Ćwiczenia wykonywane w ramach tej techniki kładą nacisk na właściwy rytm oddechu, który powinien być kontrolowany w odpowiednim dla danego ćwiczenia momencie 5.

Wiedzę i umiejętności, jak prawidłowo oddychać w ciąży, aby złagodzić skutki stresu, można nabyć także w szkole rodzenia. Istnieją dowody na to, że dzięki nim kobiety są spokojniejsze w trakcie porodu i umieją zsynchronizować oddech z rytmem skurczów macicy 6.

Aktywność fizyczna

Ruch wpływa nie tylko na kondycję fizyczną, ale też psychiczną, w tym przede wszystkim pozwala rozładować stres. Kobietom w ciąży polecana jest w szczególności joga. Praktyka jogi podczas ciąży wpływa na utrzymanie prawidłowego stanu zdrowia i stanu psychicznego kobiety, zapewniając mniejszy poziom stresu zarówno u kobiety, jak i u dziecka 5.

Pomóc rozładować nagromadzony stres może tak naprawdę każdy rodzaj aktywności fizycznej. Dlatego jeśli tylko nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań, kobieta w ciąży powinna regularnie wykonywać ćwiczenia ogólnokondycyjne, ćwiczyć z piłką, wykonywać ćwiczenia w wodzie, uprawiać nordic walking czy chodzić na spacery.

Każda ciężarna powinna znać metody rozładowywania stresu w ciąży i regularnie z nich korzystać. Pozwolą one złagodzić nerwowość i tym samym ustrzec się negatywnych jej skutków.

Bibliografia:


  1. Chanduszko-Salska J., Kossakowska K., Stres a objawy depresji i sposoby radzenia sobie u kobiet z niepłodnością i kobiet w ciąży wysokiego ryzyka, Folia Psychologica, 22, 2018.
  2. O’Donnell K., O’Connor T.G., Glover V. Prenatal stress and neurodevelopment of the child: focus on the HPA axis and role of the placenta, Develop- mental Neuroscience 2009; (31): 285-292.
  3. Putowski M., Podgórniak M., Padała O. i in., Stres i jego negatywny wpływ na rozrodczość człowieka, European Journal of Medical Technologies 2014; 3(4): 24-28.
  4. Beydoun H., Saftlas A.F. Physical and mental he- alth outcomes of prenatal maternal stress in hu- man and animal studies: a review of recent evi- dence, Paediatric and Perinatal Epidemiology 2008; (290); 595-596.
  5. Skorupińska A., Bojarska-Hurnik S., Tyl, K., Preferowana aktywność fizyczna w II i III trymestrze ciąży, Fizjoterapia 2015, 23, 1, 34-42.
  6. Puszczałowska-Lizis E., Mokrzycka K., Jandziś J., Wpływ edukacji przedporodowej na przebieg ciąży, porodu i wczesne macierzyństwo, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2016, Tom 22, Nr 4, 264–269.