Pueria jest z Tobą
gdy...
Planujesz dziecko

Jak przygotować się do ciąży? Ujęcie psychologiczne

Ciąża to nie tylko czas oczekiwania na przyjęcie dziecka, ale również zmiana całego dotychczasowego życia. Rodzice stają przed zupełnie nową i bardzo odpowiedzialną rolą, co może być również źródłem stresu. W przypadku przyszłych mam pojawia się również kwestia naturalnych wahań nastroju, związanych z dynamicznymi zmianami hormonalnymi i gwałtownym wzrostem stężeń niektórych z nich.

Jak przygotować się do ciąży? Ujęcie psychologiczne

Jak przygotować się do zajścia w ciążę na poziomie psychicznym? Jak przygotować organizm do ciąży, aby zapewnić maluchowi wszystko co najlepsze? Odpowiadamy!

Jak przygotować się do ciąży – o czym pamiętać?

Czas prekoncepcji, czyli przygotowywania się do ciąży, wiąże się z szeregiem zmian w dotychczasowym życiu obojga rodziców. Jest to etap, który należy potraktować bardzo poważnie i świadomie, dzięki czemu zapewni się dziecku najlepsze warunki rozwoju już od samego początku.

Istotną rolę odgrywa zdrowa i dobrze zbilansowana dieta uzupełniająca zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Podstawą jest również rezygnacja z wszelkiego rodzaju używek – papierosów, alkoholu itd. Przyszli rodzice powinni także uprawiać regularnie sport lub wdrożyć jakąś aktywność fizyczną 1.

Przyszłe mamy powinny także zwrócić uwagę na swoją wagę ciała – zarówno zbyt mała, jak i zbyt duża masa ciała może utrudniać zajście w ciążę. Pozostałe kwestie, o których należy pamiętać, to 1:

  • suplementacja kwasu foliowego (powinno się ją rozpocząć minimum 3 miesiące przed planowaną ciążą 2);
  • wizyta u stomatologa i ginekologa;
  • redukcja stresu;
  • rezygnacja z przyjmowania niektórych leków (zawsze wyłącznie po konsultacji z lekarzem).

W przygotowywaniu się do ciąży ogromne znaczenie ma również psychiczne przygotowanie się do objęcia roli mamy i taty.

Jak przygotować się do ciąży – psychiczne nastawienie na bycie rodzicem

Wielu rodziców, zwłaszcza tych, którzy spodziewają się dziecka po raz pierwszy, zadaje sobie pytanie „Jak przygotować się do zajścia w ciążę, aby wszystko było w porządku”. Kwestia ta dotyczy nie tylko badań, sposobu odżywiania itd., ale także psychicznego nastawienia.

Sam fakt, zostania rodzicem wiąże się z wejściem w zupełnie nową rolę. Narzuca nieco inne oczekiwania i funkcje społeczne, wymaga również odpowiedniego zaplecza ekonomicznego 3. Wiąże się z ogromną odpowiedzialnością za wychowanie maluszka. Z racji tego, że każdy rodzic chce jak najlepiej dla swojego dziecka, tworzy się psychiczna presja i stres związany z nową sytuacją.

Dlatego też rodzice powinni poświęcić czas na psychiczne przygotowanie się do objęcia nowej roli. W tym czasie bardzo dobrym rozwiązaniem jest tzw. psychoprofilaktyka w obszarze prokreacji 3.

Dzięki temu rodzice wiedzą, co ich czeka i są w stanie odpowiednio się przygotować. Z pomocą tej świadomości czują się pewniej i mają większe poczucia przygotowania do nowej roli, co pomaga nieco złagodzić stres i opanować napięcie związane z ciążą i przyjściem maluszka na świat.

Jak przygotować się do ciąży – badania

Na etapie prekoncepcji ogromne znaczenia mają również badania ginekologiczne, które pozwalają ocenić zdrowie przyszłej mamy i warunki do rozwoju dziecka.

Na początku lekarz przeprowadza obszerny i szczegółowy wywiad, aby jak najwięcej dowiedzieć się o codziennych warunkach życia (np. środowisko pracy). Następnie wykonuje USG oraz zleca badania krwi i moczu 1.

Jak przygotować organizm do ciąży?

Przygotowanie organizmu do ciąży obejmuje przede wszystkim zmianę stylu życia, wdrożenie aktywności fizycznej, rezygnację ze stresujących zadań i czynności, odpowiednią suplementację oraz psychiczne przygotowanie się na zmiany 1.


  1. Barczyński B., "Przygotowanie do ciąży", Medycyna Praktyczna, dostęp: 12.10.2021.
  2. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące suplementacji u kobiet ciężarnych, dostęp: 12.10.2021.
  3. Bielawska-Batorowicz E., Psychologia prokreacji jako dziedzina badań i obszar praktycznej działalności psychologa, Przegląd Psychologiczny, 1999.