Pueria jest z Tobą
gdy...
Jesteś w ciąży

Jak dbać o siebie w ciąży?

Ciąża to szczególny czas w życiu każdej kobiety. W organizmie przyszłej mamy zachodzą spore zmiany, zarówno te widoczne gołym okiem, jak i takie, których nie sposób dostrzec z zewnątrz. Aby zapewnić dziecku prawidłowy rozwój, a ciąży przebieg, i jednocześnie zatroszczyć się o wygląd swojego ciała nie tylko w danym momencie, ale także po porodzie, warto wyrobić w sobie dobre nawyki. Podpowiadamy, jak dbać o siebie w ciąży!

Jak dbać o siebie w ciąży?

Początek ciąży – jak o siebie dbać?

O siebie i swoje dziecko powinnaś zatroszczyć się już od początku ciąży. Dbanie o siebie na co dzień przez całą ciążę zwiększy szanse na prawidłowy jej przebieg, zmniejszy ryzyko komplikacji podczas porodu i przyspieszy powrót do kondycji sprzed ciąży.

Jak dbać o siebie na początku ciąży? W momencie, gdy dowiesz się, że jesteś w ciąży, powstrzymaj się od picia alkoholu i palenia papierosów. Stosowanie tych używek przez kobiety w ciąży może prowadzić do wielu powikłań u dziecka.1

Zdarzyło Ci się zapalić papierosa lub wypić kieliszek wina jeszcze zanim dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży? Nie wpadaj w panikę. Poinformuj o zaistniałym fakcie swojego lekarza i powstrzymaj się od używek przez resztę ciąży.

Odżywianie w okresie ciąży

Zastanawiasz się, jak jeszcze możesz zadbać o siebie w ciąży? Jednym z najważniejszych czynników środowiskowych, które odpowiadają za prawidłowy przebieg ciąży i rozwój dziecka w okresie płodowym, jest odżywianie. Warto też zdawać sobie sprawę, że to, co kobieta je w czasie ciąży, w pewnym stopniu wpływa na zdrowie dziecka w okresie dzieciństwa.2

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na energię, podstawowe składniki odżywcze, witaminy i minerały. Mając to na uwadze, jadłospis powinien dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych mu substancji, ale jednocześnie nie być źródłem zbyt dużej ilości kalorii.2

Jak dbać o siebie w ciąży przy pomocy diety? Aż 30% zapotrzebowania energetycznego powinny pokrywać tłuszcze, a 25% białka. Nie można zapomnieć o węglowodanach będących cennym źródłem żelaza i błonnika. Do diety należy włączyć także duże ilości bogatych w witaminy i minerały owoców i warzyw.3

Aktywność fizyczna w ciąży

Odpowiednio dobrana i dawkowana aktywność fizyczna w ciąży jest jak najbardziej wskazana. Ruch poprawia kondycję zarówno fizyczną, jak i psychiczną, a przy okazji pozwala odreagować stres. Ponadto pomaga złagodzić dolegliwości ciążowe, poradzić sobie z bólami poporodowymi, a także sprzyja prawidłowemu rozwojowi dziecka.4

Jakie aktywności są wskazane dla kobiet w ciąży? Najbezpieczniejszą formą ruchu w ciąży jest spacer. Przyszła mama, jeśli tylko jej lekarz nie widzi ku temu żadnych przeciwwskazań, może pływać, ćwiczyć w wodzie, uprawiać jogę, jeździć na rowerze stacjonarnym, uprawiać pilates oraz gimnastykować się z piłką.5

Czy można pić kawę w ciąży?

Nadmierne spożycie kofeiny w ciąży (ponad 600 mg/dziennie) może prowadzić do wielu groźnych powikłań. Nie oznacza to jednak, że musisz całkowicie zrezygnować z picia kawy w ciąży. Możesz ją pić, jednak zwróć szczególną uwagę na ilość spożytej kofeiny w ciągu dnia. Bezpieczna ilość kofeiny to ok. 200 mg/dziennie. Pamiętaj, że kofeina znajduje się nie tylko w kawie, ale też w herbacie, czekoladzie i niektórych lekach.6

Wiesz już, jak zadbać o siebie w ciąży. Teraz postaraj się zastosować do udzielonych w artykule rad w kwestii odżywiania i aktywności fizycznej, a przekonasz się, że Twój stan zdrowia i samopoczucie ulegną znaczącej poprawie!


  1. Warowna M., Tokarczyk K., Hordyjewska A. i in., Styl życia oraz zmiany ogólnoustrojowe u kobiet w ciąży, Kosmetologia Estetyczna, 1, vol. 8., 2019, 82.
  2. Warowna M., Tokarczyk K., Hordyjewska A. i in., Styl życia oraz zmiany ogólnoustrojowe u kobiet w ciąży, Kosmetologia Estetyczna, 1, vol. 8., 2019, 79.
  3. Świątkowska D.(oprac.), Poradnik żywienia kobiet w ciąży, Klinika Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka, Warszawa, 2013.
  4. Warowna M., Tokarczyk K., Hordyjewska A. i in., Styl życia oraz zmiany ogólnoustrojowe u kobiet w ciąży, Kosmetologia Estetyczna, 1, vol. 8., 2019, 80-81.
  5. D. Torbé, A. Torbé, D. Ćwiek, Aktywność fizyczna kobiet w ciąży o fizjologicznym przebiegu, Nowa Medycyna, 4 / 2013.
  6. Blumczyńska D., Wpływ spożycia kofeiny na przebieg ciąży i rozwój płodu, Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia, tom 5, zeszyt 2, 110-113, 2012.