Pueria jest z Tobą
gdy...
Jesteś w ciąży

Jak będzie wyglądał mój brzuch po porodzie?

Kobiety w ciąży często zastanawiają się, jak będzie wyglądać brzuch po porodzie. Choć każdy organizm jest inny i sporo zależy od indywidualnych uwarunkowań, to brzuch po ciąży nie wraca od razu do stanu sprzed. A to, jak będzie wyglądać w późniejszym czasie, w dużej mierze zależy od tego, jak kobieta o niego zadba. Jak zgubić brzuch po ciąży?

Jak będzie wyglądał mój brzuch po porodzie?

Mięśnie brzucha mają istotne znaczenie w zachowaniu wielu prawidłowych czynności fizjologicznych. W trakcie ciąży w organizmie kobiety zachodzi mnóstwo zmian. Poprzez oddziaływanie hormonów ciążowych ciąża wpływa m.in. na układ kostno-mięśniowy. Mięśnie brzucha ulegają rozciągnięciu, tak aby mogło zmieścić się w nim dziecko1. Przez to wygląd brzucha zmienia się przez cały okres ciąży i jeszcze przez długi czas po urodzeniu dziecka.

Brzuch po ciąży – jak wygląda?

Na wygląd *brzucha po porodzie wpływa wiele czynników, w tym m.in. przyrost wagi w czasie ciąży. Nieco inaczej będzie wyglądać brzuch kobiety, która rodziła naturalnie, a inaczej brzuch po cesarce. Znaczenie ma również to, jak świeżo upieczona mama dbała o siebie przed ciążą i w czasie ciąży. Pewną rolę odgrywają tutaj także hormony i geny. Mając to wszystko na uwadze, nie warto porównywać się z innymi kobietami – daj sobie czas na to, by organizm wrócił do formy.

Zmiany na brzuchu po porodzie

U większości kobiet po porodzie w obrębie brzucha zauważyć można zmiany takie jak wystający pępek, ciemną kreskę (linea negra) i pajęczynę żył. Wszystkie te zmiany z biegiem czasu staną się bledsze, a później całkowicie znikną. Pojawia się też problem rozciągniętej skóry.

To, jak długo będzie obkurczać się brzuch po porodzie, po części zależy od tempa powrotu do wagi sprzed ciąży. Po porodzie średnia utrata masy ciała wynosi ok. 5 kg, na co składa się m.in. masa dziecka, płyn owodniowy i łożysko2.

Brzuch po porodzie – jak zgubić brzuch po ciąży?

Chcąc wrócić do formy sprzed porodu i odzyskać płaski brzuch, trzeba o niego zadbać. Najważniejsza jest zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta. Podczas karmienia piersią należy jeść dla dwojga, a nie za dwoje.

Aktywność fizyczna po ciąży

Najlepszym sposobem na zgubienie zbędnych kilogramów jest sport. Aktywność ruchowa po ciąży jest wskazana, a odpowiednio ukierunkowane ćwiczenia wykonywane w odpowiedniej częstotliwości sprzyjają szybszemu cofaniu się zmian związanych z ciążą i porodem3. Możliwości w zakresie treningów w połogu są dość ograniczone, dlatego najlepiej skonsultować się w tej kwestii z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Rozstęp mięśni prostych brzucha po porodzie – co robić?

U niektórych kobiet po ciąży pojawia się problem rozstępu mięśni prostych brzucha. Po porodzie mięśnie te nie zawsze samoistnie wracają do prawidłowego położenia. Mogą być znacznie osłabione, a ich funkcja zaburzona. W przypadku stwierdzenia tej przypadłości zaleca się odpowiednie ćwiczenia. O pomoc w ich doborze należy zwrócić się do fizjoterapeuty4.

Do poprawy jędrności skóry na brzuchu mogą przyczynić się także masaże i stosowanie kosmetyków ujędrniających.

Jak długo brzuch po porodzie będzie wracać do stanu przed ciążą?

To pytanie z pewnością nurtuje wiele mam, jednak trudno na nie jednoznacznie odpowiedzieć. Dużo zależy od indywidualnych predyspozycji. Z uwagi na to, że macica podczas ciąży potrafi zwiększyć swój rozmiar nawet kilkadziesiąt razy, brzuch potrzebuje czasu, by wrócić do dawnych rozmiarów. Kurczenie się macicy zwykle trwa od 6 do 8 tygodni. Skóra i mięśnie brzucha obkurczają się zdecydowanie dłużej, czasem nigdy nie wracają do stanu przed ciążą.


  1. Rajkowska N., Szumilewicz A., Prenatalne ćwiczenia mięśni brzucha w świadomości kobiet ciężarnych i młodych matek, Rocznik Naukowy, AWFiS w Gdańsku, T.24, 2014.
  2. D. Lautenbach, A. Rolnik, A. Laźmierczak i in., Zależność między przyrostem masy ciała w ciąży, a występowaniem nieprawidłowej masy urodzeniowej noworodków oraz powikłań matczynych, Zagrożenie życia i zdrowia człowieka, Wydawnictwo Naukowe, NeuroCentrum, Lublin, 2017.
  3. Torbe D., Stolarek A, Lubkowska A. i in. Aktywność fizyczna zalecana we wczesnym połogu, Pomeranian J Life Sci 2016;62(3):53-56.
  4. Opala-Berdzik A., Dąbrowski S., Postępowanie fizjoterapeutyczne w przypadku rozstępu mięśni prostych brzucha u kobiet w ciąży i po porodzie, Fizjoterapia, 17, 4, 67-70, 2009.