Pueria jest z Tobą
gdy...
Jesteś w ciąży

Domowe sposoby na spowolnioną perystaltykę jelit w ciąży

Poranne mdłości to jeden z tych objawów, który przychodzi na myśl jako pierwszy wśród niedogodności związanych z ciążą. Kobiety ciężarne często cierpią jednak również z innych powodów. Jednym z najczęstszych są trudności z wypróżnianiem. Zatwardzenie w ciąży to powszechnie występujące zjawisko, które jest związane z fizjologią ciąży. Poznaj sprawdzone sposoby.. Dowiedz się, jak zmodyfikować swoją dietę, aby problem zatwardzeń bezpowrotnie minął.

Domowe sposoby na spowolnioną perystaltykę jelit w ciąży

Trudności z wypróżnianiem się – co może je powodować?

Zatwardzenie w ciąży może mieć różnorakie podłoże. Czasem wystarczy nieco zmodyfikować swoje nawyki żywieniowe, aby pozbyć się problemu. Na redukcję zatwardzeń, a także innych uciążliwych objawów w ciąży takich jak poranne mdłości czy wymioty, pozwala choćby prawidłowe nawodnienie 1.

Małe ilości błonnika w diecie

Bardzo ważne z punktu widzenia prawidłowej perystaltyki jelitw ciąży jest spożywanie odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego. Kobietom ciężarnym zaleca się spożywanie od 20 do 40 g błonnika na dobę. Nie należy jednak przekraczać dziennego zapotrzebowania na błonnik, gdyż może to doprowadzić do innych problemów 1.

Źródłem błonnika są przede wszystkim produkty zbożowe, w tym płatki owsiane, grube kasze czy razowe pieczywo. Warto również wzbogacić dietę w warzywa, np. marchew, dynię, buraki i brokuły oraz w owoce, np. jabłka, gruszki, truskawki, maliny, pomarańcze i brzoskwinie 1.

Dieta bogata w cukier

Słodycze są źródłem pustych kalorii, w dodatku zwiększają ryzyko wystąpienia problemów z układem pokarmowym. Najlepsza jest dieta zawierająca niewielkie ilości cukru. Kobieta ciężarna powinna zrezygnować ze słodzenia napojów, a słodycze zastąpić owocami 1. Lepszym wyborem niż czekolada będą także pozbawione konserwantów i sztucznych barwników kisiele i galaretki. Jeśli jednak ochota na coś słodkiego jest duża, wybierz gorzką czekoladę lub ciasteczka zbożowe z dodatkiem miodu 2.

Suplementacja żelazem

Niektórym kobietom w ciąży zaleca się przyjmowanie preparatów z żelazem. Jak się okazuje, suplementacji tym składnikiem często towarzyszą bóle brzucha i zaparcia. O ile nie można odstawić żelaza, o tyle można złagodzić uboczne skutki jego przyjmowania. Zaleca się zażywać suplement z żelazem po posiłku, a nie na pusty żołądek. Ponadto należy włączyć do diety produkty wysokobłonnikowe i duże ilości wody 2.

Skuteczne sposoby na zatwardzenie w ciąży

W przypadku trudności z wypróżnianiem nie powinno się stosować środków przeczyszczających. Zamiast tego warto wprowadzić do swojej diety produkty sprzyjające wypróżnianiu. Należą do nich m.in. suszone owoce takie jak morele i rodzynki, a także pestki, w tym dyni i słonecznika. Najlepsze efekty daje jednak regularne jedzenie suszonych śliwek 2.

Pomocne są także naturalne fermentowane napoje mleczne typu jogurt, kefir czy maślanka. Zawierają one bakterie kwasu mlekowego, które usprawniają pracę jelit 2.

Zatwardzenie w ciąży – czy trzeba ilość do lekarza?

Najczęstszym powodem zatwardzeń w ciąży jest nieodpowiednia dieta. Jeśli jednak modyfikacja nawyków żywieniowych nie przyniesie oczekiwanych efektów i problem z wypróżnieniem nie minie, należy zgłosić się ze swoim problemem do lekarza. Kontakt z lekarzem jest wskazany również wtedy, gdy oprócz zatwardzenia wystąpią także inne objawy, np. obecność krwi w stolcu.


  1. Wendołowicz A., Stefańska E., Ostrowska L., Żywienie kobiet w okresie ciąży, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, T. 20, Nr 4, 341-345, 2014.
  2. Świątkowska D.(oprac.), Poradnik żywienia kobiet w ciąży, Klinika Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka, Warszawa, 2013.