Pueria jest z Tobą
gdy...
Jesteś w ciąży

Czy na pewno dostarczasz swojemu dziecku wszystkie niezbędne składniki z dietą?

Odpowiednia podaż składników odżywczych ma wpływ na prawidłowy przebieg ciąży i rozwój płodu. Niezbędne dla zdrowia matki i dziecka są m.in. witamina D oraz witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy). Niekiedy do pokrycia zwiększonego zapotrzebowania organizmu na witaminy i minerały w okresie ciąży pomocna jest suplementacja. Sprawdź, jakie są normy żywienia kobiety w okresie ciąży.

Czy na pewno dostarczasz swojemu dziecku wszystkie niezbędne składniki z dietą?

Witaminy to złożona grupa związków organicznych, które są niezbędne do wzrostu i prawidłowego funkcjonowania organizmów niezdolnych do ich syntezy lub syntetyzujących je w niewystarczających ilościach. Podczas ciąży w wyniku zachodzących w organizmie procesów zapotrzebowanie na witaminy wzrasta. Zwiększają je również wymioty, których w szczególności na początku ciąży doświadcza niejedna kobieta. W takich przypadkach bardzo pomocna może okazać się dodatkowa suplementacja.

Jednym z najważniejszych składników, jakich trzeba dostarczać organizmowi w ciąży, jest kwas foliowy. By go dostarczyć, trzeba jeść przede wszystkim zielone warzywa liściaste, cytrusy, ciecierzyce, soczewice, szparagi i rośliny strączkowe. Ze względu na klimat i położenie geograficzne część Polaków ma niewystarczającą syntezę skórną witaminy D – na poziom tej witaminy w organizmie powinny zwrócić szczególną uwagę kobiety w ciąży. Z kolei dieta uboga w ryby, może prowadzić do wzrostu zapotrzebowania na jod i DHA. Kobiety w ciąży powinny kontrolować poziom składników odżywczych w organizmie, a w razie takiej konieczności stosować suplementy diety.

Przygotowaliśmy normy spożycia dla 14 witamin ważnych dla prawidłowego przebiegu ciąży 1:

Witamina A

Zapotrzebowania na witaminę A zwiększa się w przypadku niektórych problemów z układem pokarmowym podczas długotrwałego stresu oraz przy stosowaniu diety zawierającej bardzo małe ilości tłuszczu. Niedobór w diecie witaminy A występuje stosunkowo rzadko. Średnie zapotrzebowanie na witaminę A u kobiet w ciąży wynosi 530 µg, z kolei zalecane spożycie to 770 µg 1.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie i łącznie jest ich aż 9. Zapotrzebowanie na każdą z nich jest zróżnicowane i w przypadku kobiet w ciąży może zależeć od czynników takich jak masa ciała, wiek, stan zdrowia czy wykonywana praca. Normy spożycia dla każdej z witamin z grupy B dla kobiet ciężarnych to 1:

  • witamina B1 (tiamina) – zapotrzebowanie: 1,2 mg, zalecane dzienne spożycie: 1,4 mg,
  • witamina B2 (ryboflawina) – zapotrzebowanie: 1,2 mg, zalecane dzienne spożycie: 1,4 mg,
  • witamina B3 (niacyna) – zapotrzebowanie: 14 mg, zalecane dzienne spożycie: 18 mg,
  • witamina B4 (cholina) – zarówno zapotrzebowanie, jak i zalecane dzienne spożycie to 450 mg,
  • witamina B5 (kwas pantotenowy) – zarówno zapotrzebowanie, jak i zalecane dzienne spożycie to 6 mg,
  • witamina B6 – zapotrzebowanie: 1,6 mg, zalecane dzienne spożycie: 1,9 mg,
  • witamina B8 (biotyna) – zarówno zapotrzebowanie, jak i zalecane dzienne spożycie to 30 µg,
  • witamina B9 (foliany) – zapotrzebowanie: 520 µg, zalecane dzienne spożycie: 600 µg,
  • witamina B12 – zapotrzebowanie: 2,2 µg, zalecane dzienne spożycie: 2,6 µg.

Witamina C

Zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta przy ciężkim, długotrwałym wysiłku fizycznym czy podczas wymiotów. Jest ono większe również w przypadku ciąży. Średnie zapotrzebowanie na witaminę C u kobiet ciężarnych wynosi 70 mgdziennie 1.

Witamina D

Czynnikiem ryzyka niższego stężenia witaminy D jest przede wszystkim obniżona synteza skórna. Średnie zapotrzebowanie na witaminę D, a zarazem zalecane spożycie dla kobiet w ciąży to 15 µg na dobę 1.

Witamina E

Dieta bogata w wielonienasycone kwasy tłuszczowe zwiększa zapotrzebowanie na witaminę E. Zapotrzebowanie zależy również od wieku. Przyjmuje się, że średnie zapotrzebowanie i zalecane dzienne spożycie witaminy E w okresie ciąży to 10 mg równoważnika α-tokoferolu 1.

Witamina K

Spożycie witaminy K pomaga w utrzymaniu zdrowych kości.. Kobiety w ciąży dla pokrycia dziennego zapotrzebowania na witaminę K powinny przyjmować ją w ilości 55 µg.


  1. M. Jarosz i wsp., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie. Copyright by Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, 2020.